30 November 2008

[sobat-hutan] Fw:Seminar : Gerakan Politik Hijau, Merespon Krisis Global



--- On Fri, 11/28/08, sang perempuan <sangperempuan@gmail.com> wrote:

PIMPINAN PUSAT SAREKAT HIJAU INDONESIA

KRISIS KRISIS KRISIS

"Gerakan Politik Hijau Merespon Krisis Global"

 

Yang Terhormat

Kawan-Kawan  Gerakan Lingkungan dan Pro Demokrasi

Di – Tempat

Dengan Hormat,

Krisis ekonomi dunia yang terjadi belakangan ini, disadari telah mempengaruhi dan berdampak bagi Indonesia yang paradigma pembangunannya mengacu pada ekonomi global yang rentan terhadap krisis. Krisis global ini sendiri sebenarnya telah disuarakan sejak lama oleh aktifis gerakan hijau di Indonesia, seperti krisis energi, krisis air dan pangan yang merupakan dampak akumulasi dari perubahan iklim. 


Di berbagai tempat, rakyat sudah mulai membangun sistem ekonomi, sosial dan penataan lingkungan alternatif, sebagai sebuah bentuk perlawanan atau pembangkangan terhadap  ekonomi dan pembangunan arus utama. Meskipun baru dalam tingkatan lokal, SHI menilai bahwa inisiatif lokal hendaknya terus didorong, diperbesar dan diperluas gerakannya. SHI memandang inilah modal awal bagi gerakan politik hijau di Indonesia, untuk merumuskan sebuah tawaran menuju Indonesia baru.


Karenanya, Sarekat Hijau Indonesia (SHI) mengundang kawan-kawan dari gerakan lingkungan dan pro demokrasi untuk terlibat secara aktif dalam seminar yang bertema "Gerakan Politik Hijau Merepon Krisis Global", yang akan dilaksanakan pada:


Hari/Tanggal             : Rabu, 3 Desember 2008

Waktu                      : 09.30 – 13.30 WIB

Tempat                     : Gedung YTKI (Jl. Gatot Subroto Jakarta)

 

Sharing Proses Belajar Komunitas :

SHK Lampung, ARPAG Kalteng, Komunitas Ciamis

 

Narasumber :

Hendro Sangkoyo (Sekolah Demokrasi Ekonomi), Wardah Hafidz (UPC dan Uplink), Dwi Astuti (Bina Desa), Henry Saragih (Serikat Petani Indonesia)                               

 

 Demikian undangan ini kami sampaikan, kehadiran dan partisipasi kawan-kawan semua sangat kami harapkan untuk merumuskan secara bersama Indonesia baru.

 

Jakarta, 26 November 2008

 

Salam Bersatu, Bersarekat, Berlawan

 

 

Khalisah Khalid

Biro Politik dan Ekonomi SHI


__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Kevin Sites

Get coverage of

world crises.

Search Ads

Get new customers.

List your web site

in Yahoo! Search.

Cat Groups

on Yahoo! Groups

Share pictures &

stories about cats.

.

__,_._,___

25 November 2008

[sobat-hutan] Palm Oil's Environmental Cost

 

 
Palm Oil's Environmental Cost Print E-mail
Written by Ben Bland   
Monday, 24 November 2008

Image
Palm plantation, Indonesia
Despite endorsement by a tame certifier, Southeast Asia's miracle oil faces trouble



Just outside Danau Sentarum National Park, a large and diverse wetland area in West Kalimantan on the Indonesian side of Borneo, lumberjacks working for an Indonesia plantation company are busy felling trees and clearing the tropical forest. On the other side of the world, in London, a child is unwrapping and preparing to eat a chocolate bar. The connection between these two seemingly unrelated occurrences is simple: palm oil.

Demand for the versatile vegetable oil, which is used in everything from chocolate to soap and is even now deployed as a biofuel, is increasing steeply even despite falling commodity prices. However, as the plantations have encroached ever deeper into the jungles of Malaysia and Indonesia – which between them produce more than 85 percent of the world's palm oil – concerns about the environmental and social consequences have grown.

The industry's main response was to set up the Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) in 2004. But while this grouping managed to bring together palm oil producers, purchasers and some NGOs, environmental lobbyists such as Greenpeace and Friends of the Earth are now turning on the organization, accusing it of operating as a smokescreen for expanding plantation companies with little interest in preserving precious rainforests and peat lands.

The main charge from groups such as Greenpeace, which recently sent its ship Esperanza on a seven-week tour to Indonesia to document deforestation, disrupt shipments of palm oil and raise public awareness, is that the destruction of forests and peat lands is contributing to climate change.

About a fifth of global greenhouse gas emissions are caused by deforestation. Forests and peat land, in particular, store large amounts of carbon and their destruction causes this to be released into the atmosphere. Indonesia is already the third-biggest emitter of greenhouse gases in the world, according to a report released last year by the World Bank and the British government, with around 85 percentof its emissions coming from forest clearing and forest fires.

However, despite calls for a moratorium on deforestation by Greenpeace – which claims that Indonesia's forests are being cleared at a rate of almost 2 million hectares a year – the Indonesian government signaled at the RSPO annual meeting in Bali last week that it had no intention of halting the long-term expansion of palm oil plantations. Agriculture minister Anton Apriyantono said that economic needs should trump any drive for sustainability given the worsening state of the world economy.

At the heart of the debate between the environmentalists and the palm oil companies lies the inescapable challenge that faces every developing country in Asia and around the world: how is it possible to pursue economic growth without damaging the environment and contributing to climate change.

The question becomes even more pressing in tough financial times like these, when governments need to do everything possible to stoke their flagging economies – especially governments that are facing sustained political pressure such as in Indonesia (where presidential elections are to be held next year) and Malaysia (where the incumbent Barisan Nasional coalition is being squeezed by a renewed opposition).

The latest gross domestic product figures revealed that Indonesia's once-booming economy is starting to feel the pain of the global slowdown. Growth in the third quarter eased to the slowest rate in a year-and-a-half, down to 6.1 percent per annum from 6.4 percent in the preceding quarter.

Palm oil, which brought in $7.9 billion of foreign currency last year, accounting for around 7 percent of Indonesia's total exports, is a vital part of the country's economy. However, palm oil prices have slumped by around two-thirds since peaking in March, as the global economic outlook has deteriorated.

This collapse in prices, and the fear that global demand for products that contain palm oil could weaken further as the worldwide slump deepens, has driven Indonesia and Malaysia to cut production in the short-term. By replanting palm oil-producing trees that are more than 25 years old, they hope to reduce short-term supply while ensuring that production will be ramped back up in three-four years' time, when these new trees bear harvestable fruit.

So, as long as the growth of the palm oil industry remains so important to Indonesia's growth, it seems extremely unlikely that the government will seek to rein it for environmental reasons. Since its inception, the RSPO has claimed to offer a way out of the growth versus environment dilemma by emphasizing the possibility of developing sustainable palm oil, which does not destroy precious ecosystems or stir up social conflict.

However, after documenting evidence of the renewed destruction of tropical forests and peat lands by operations such as Indonesian conglomerate Sinar Mas by RSPO members on its recent trip, Greenpeace has argued that the RSPO is failing in its mission.

"'Sustainable palm oil' continues to be a farce while RSPO stands exposed as a weak and ineffectual industry body." said Bustar Maitar, Greenpeace's Southeast Asia forest campaigner. "The rapid loss of forests in Indonesia and the current climate crisis needs strong leadership from the global business community. However the RSPO has failed dismally to take up the challenge."

While the first shipment of officially-vetted sustainable palm oil made its way from Malaysia to the UK earlier this month, most RSPO members – including those criticized by Greenpeace - are still to have their plantations certified. Until that happens, the RSPO will not be required to pass judgment on the methods employed by companies such as Sinar Mas and Duta Palma, which have come under question from environmental groups.

Despite their strongly-worded criticism of the industry, environmental campaigners claim that it is possible to produce sustainable palm oil and meet consumer demand by focusing on improving existing crop yields, rather than clearing forest for new plantations.

However, while demand for products containing palm oil continues to rise, it appears highly unlikely that developing economies such as Indonesia and Malaysia will feel they have the luxury of holding back on expansion. Some in Europe and America may be willing to pay over the odds to buy products made from sustainable palm oil but it is doubtful that less well-off consumers in India and China – which are the world's biggest importers of palm oil - will be so happy to do so.

And, so long as consumers do not insist that their palm oil comes from sustainable sources, Indonesia and Malaysia will continue deforestation to meet demand and drive their economies forward. The fear voiced by environmentalists is that by the time consumers eventually become concerned about the damage to the climate wrought by this expansion, it may well be too late to do anything about it.

__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

[sobat-hutan] Info Pelatihan Desember

Assalamu'alaikum wr wb

Salam Sejahtera…

Beberapa info Pelatihan yang akan diadakan pada bulan Desember 2008, mudah2an bermanfaat..

 

Dengan ini CETS (Central for Environmental Technology Study) Jurusan Teknik Lingkungan Fakultas Teknik Sipil dan Perencanaan, Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta akan mengadakan beberapa pelatihan sebagai berikut :

No

Jenis Pelatihan

Waktu

Lama (Hari)

Biaya

Fasilitas

1

Pengelolaan Persampahan  "penanganan sampah berbasis masyarakat"

Selasa-Kamis, 2-4 Desember 2008

3

Mahasiswa S1 Rp. 800.000,-

Mahasiswa S2 Rp. 900.000,-

Umum/Instansi Rp. 1.500.000,-

Seminar Kit, Lunch & Cofee Break, Modul Pelatihan hard & softcopy, CD dokumentasi pelatihan, Sertifikat, Kunjungan lapangan, dan Kaos

2

Metode Analisis Kualitas Air

Rabu-Sabtu, 17-20 Desember 2008

4

Mahasiswa S1 Rp. 1.200.000,-

Mahasiswa S2 Rp. 1.300.000,-

Umum/Instansi Rp. 2.500.000,-

Seminar Kit, Lunch & Cofee Break, Modul Pelatihan hard & softcopy, CD dokumentasi pelatihan, Sertifikat, Fasilitas Laboratorium Kualitas Air, SNI 2004 & Standart Methode

 

Untuk info lebih lanjut dapat menghubungi :

Hijrah P. Putra

081 227 5151 52

 

Info & formulir dapat didownload di www.cets-uii.org

 

Terima Kasih kepada moderator yang mengijinkan saya bergabung ke dalam milis ini..

Sukses selalu

 

Wassalam


__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Get it all here

Breaking news to

entertainment news

Best of Y! Groups

Check out the best

of what Yahoo!

Groups has to offer.

Special K Group

on Yahoo! Groups

Join the challenge

and lose weight.

.

__,_._,___

23 November 2008

[sobat-hutan] Anggota DPR Akui Terima Rp 120 juta

 

22 Nopember 2008 05:27:02


Anggota DPR Akui Terima Rp 120 juta

 


Kasus Alih Fungsi Hutan Lindung Tanjung Api-api
JAKARTA- Anggota Komisi IV DPR Azwar Chesputra kemarin mengakui turut menikmati bagi-bagi uang dari proses alih fungsi hutan lindung untuk pembangunan Pelabuhan Tanjung Api-api, Sumatera Selatan. Dia mengatakan turut menerima fulus Rp 120 juta.


Pengakuan Azwar tersebut terbongkar dalam sidang lanjutan mantan anggota DPR Al Amin Nur Nasution yang terseret kasus korupsi alih fungsi hutan lindung di Bintan dan Pelabuhan Tanjung Api-api. Selain Azwar, jaksa penuntut umum (JPU) juga menghadirkan Direktur PT Candratex Candra Antonio Tan. Sejatinya, sidang itu juga akan menghadirkan Kristina Iswandari, istri Al Amin. Namun, yang bersangkutan tidak hadir tanpa pemberitahuan.


Dalam sidang itu, Azwar mengaku menerima dua kali penyerahan uang. Pertama, dia menerima Rp 100 juta. "Saya pernah ditelepon sekretaris. Pak, ini ada amplop. Isinya uang Rp 100 juta dalam bentuk travel cek," jelasnya. Namun, Azwar tidak menanyakan lebih lanjut asal uang tersebut.
Belakangan, setelah penyelidikan KPK, Azwar baru mengakui bahwa uang tersebut merupakan hasil bagi-bagi suap dalam alih fungsi hutan lindung tersebut. Uang itu diketahui berasal dari Yusuf Emir Faishal, ketua komisi IV saat itu. Di kalangan wakil rakyat, Yusuf memang dikenal mempunyai banyak uang.
Selanjutnya, saat meninjau pelabuhan tersebut, Azwar menerima lagi uang Rp 20 juta dari salah seorang pejabat Pemprov Sumatera Selatan, Darna Dachlan. Saat ini, uang tersebut sudah disita penyidik KPK.

Pengakuan Azwar itu berseberangan dengan surat dakwaan Sarjan Tahir -anggota DPR Komisi IV yang disidangkan di pengadilan yang sama karena menerima suap dalam alih fungsi hutan tersebut- bahwa Azwar Chesputra menerima aliran dana Rp 325 juta.
Bukan hanya itu. Kepada Azwar, JPU juga mengonfirmasi transkrip rekaman pembicaraan via telepon antara dirinya dengan Al Amin. Rekaman itu membicarakan aliran dana alih fungsi hutan lindung untuk pembangunan ibu kota Bintan. Rekaman sempat menyebut nama Ganjar Pranowo, wakil rakyat yang lain.
Awalnya, Azwar dan Amin janji bertemu di Sheraton Media. "Di Sheraton Media boleh tuh. Situ kan deket kalau mau pulang ke rumah," jelas Amin.
''Ya Sheraton Media boleh, tapi gini... dapet dia dah bocorin bang angka ini ngangkat kelihatannya dua, tapi saya pikir Ganjar tetap saja bertahan pada angka lima itu, tapi memang harus Ganjar yang ngomong," terangnya. Amin pun mengiyakan pernyataan Azwar tersebut.
''Iya kan? Bapak udah kontak Ganjar belum?" tanya Azwar.
"Sudah... sudah," terangnya.
"Ha terus...," kata Azwar.
''Jadi, dia tunggu perintah selanjutnya katanya," terang Amin.


Azwar juga berencana mengundang Ganjar. Namun, upaya itu ditolak Amin. Dia meminta Ganjar untuk menelepon saja terkait pembicaraan itu. ''Ini kan Jawa satu kalau ketemu agak igik juga, saya gak bisa... saya gak bisa. Gak tahu apa yang dia gak bisa," ujarnya.
Soal percakapan itu, Azwar mengungkapkan tidak tahu lebih lanjut soal pembicaraan tersebut. "Kelanjutannya bagaimana saya tidak tahu," ucapnya.
Sementara itu, Candra Antonio Tan bersikukuh bahwa uang Rp 5 miliar untuk wakil rakyat tersebut merupakan pinjaman Pemprov Sumatera Selatan. "Itu pinjaman ke saya yang mulia. Saya juga tidak punya kepentingan apa pun terkait pemberian uang itu," jelasnya.
Namun, majelis hakim tidak begitu saja percaya dengan pengakuan itu. "Saya tidak percaya juga. Sebab, saksi merupakan pengusaha. Jadi tidak mungkin mau mengeluarkan pinjaman tanpa timbal balik apa pun," ucapnya. (git/agm

__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Get it all here

Breaking news to

entertainment news

New web site?

Drive traffic now.

Get your business

on Yahoo! search.

Yahoo! Groups

Join people over 40

who are finding ways

to stay in shape.

.

__,_._,___

21 November 2008

[sobat-hutan] GLOBAL DAY ACTION Solar Generation Indonesia

GLOBAL DAY ACTION

Solar Generation Indonesia


Solar Generation adalah program di bawah kampanye iklim dan energi Greenpeace untuk anak-anak muda di seluruh dunia yang memerangi perubahan iklim dan menyerukan penggunaan energi bersih.

Global Day of Action (GDA) adalah aksi langsung untuk lingkungan yang dimulai sejak tahun 2005 oleh Global Climate Campaign dalam merespon protocol Kyoto. GDA pertama kali digelar pada 3 Desember 2005 di Motreal, Canada. Kemudian dilakukan kembali pada 3 dan 11 November 2006 di Nairobi, Kenya.GDA adalah aksi kreatif anak muda berbentuk carnaval yang menyatakan kepedulian anak muda terhadap ancaman perubahan iklim, untuk merespon konferensi untuk perubahan iklim Perserikatan Bangsa-Bangsa (PBB) yang dilaksanakan di Poznan, Polandia pada 1 – 12 Desember 2008.

GDA akan diadakan oleh Solar Generation di beberapa negara di dunia, termasuk Indonesia.


Join with GDA :

Aksi 1000 anak muda

Jakarta dan Bandung

6 Desember 2008

jam 08.00 WIB

Jakarta :

bundaran H.I – Monas

Bandung :

Monumen Perjuangan-Dipati Ukur

 

Let make the street is red (red is symbol of movement) and summer with your clothes,,,

Change the world with message from you,,,

Save the Climate,Save Our Future,,,

Get Serious : This is Our Future,,,

Youth Act Now,,,!!!

 
Bumi udah memberikan kita banyak hal, tapi sadar atau gak sadar tangan dan perbuatan kita justru merusak,saatnya dong berhenti cuman liat dan denger apa yang terjadi sama bumi, jangan juga cuman merasa lebih hebat dan care tapi juga gak ngelakuin apapun, buat gw cuman anak muda yang egois n pecundang yang cuman ngaku ngerti seperti apa masa ... Read Moredepannya dan apa yang terjadi sama alamnya tapi dia cuman nonton, denger baca dan hanya jadi penikmat aja. saatnya lo buktiin klo anak muda juga punya kekuatan bikin dunia jadi lebih baik dan kesadaran itu bukanlah besok, lusa atau tahun depan tapi sekarang juga. jangan tunggu pohon terakhir yang tumbang, jangan tunggu sungai terakhir yang tercemar, jangan tunggu lapisan es terakhir yang mencair, dan jangan tunggu pulau terakhir yang tenggelam dan baru lo sadar kalo semua yang lo miliki gak ada artinya buat ngebalikin semua yang rusak.

Klo mau gabung GDA


CP :

by sms

Jakarta:

rere ; 081808469105

ajeng :085697098447

tesa :085692884443

milanda ;085697000518

bandung:

Vita : 085722046113

Randi : 02270155090

by email :

jakarta :

rere@solargeneration.co.cc

ajeng@solargenerat ion.co.cc

tessa@solargeneration.co.cc

bandung :

dadi@solargeneration.co.cc

cp_permatahati@yahoo.com

 

atau mengisi formulir online di :

http://spreadsheets.google.com/viewform?key=pWkQYsVDvH2lKr2XKAPjVFw

 

 



Dapatkan alamat Email baru Anda!
Dapatkan nama yang selalu Anda inginkan sebelum diambil orang lain!


Dapatkan alamat Email baru Anda!
Dapatkan nama yang selalu Anda inginkan sebelum diambil orang lain!

__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Odd News

You won't believe

it, but it's true

New business?

Get new customers.

List your web site

in Yahoo! Search.

Weight Loss Group

on Yahoo! Groups

Get support and

make friends online.

.

__,_._,___

19 November 2008

[sobat-hutan] Partai dan Caleg yang Merusak Tanaman Jangan Dipilih

 

19/11/2008 06:48 wib - Nasional Aktual


Partai dan Caleg yang Merusak Tanaman Jangan Dipilih

Bandarlampung, CyberNews. Warga pecinta lingkungan mengimbau jangan memilih partai dan calon anggota legislatif (caleg) yang merusak tanaman diantaranya dengan memakukan tiang bendera atau poster ke pohon.

"Sungguh ironis, saat pemerintah gencar melakukan penghijauan, para caleg merusak pohon yang sengaja ditanam," kata Fikri, salah satu mahasiswa pecinta lingkungan, di Bandarlampung, Rabu.

Ia menjelaskan, para caleg dengan menampilkan poster dirinya sengaja memakukan di pohon yang ditanam pemerintah di tepi dan pembatas jalan.

"Coba lihat sepanjang Jalan Teuku Umar hingga Jalan Zaenal Abidin Pagar Alam Rajabasa, semua pohon baik berkayu keras maupun lunak sudah pernah dipaku, bahkan sekarang menjadi ajang siapa yang paling duluan," kata dia.

Kalau pohon berkayu seperti sengon walau akan mengalami gangguan, tetapi tidak begitu parah dibandingkan pohon palm.

"Pohon palm itu terluka akibat paku saat memasang umbul-umbul ataupun poster dan bisa menyebabkan kebusukan yang akhirnya mati," kata dia.

Seorang warga Labuhanratu, Bandarlampung, Hartini mengatakan, pemerintah daerah harus tegas dalam mengatur pemasangan umbul-umbul dan foto caleg.

"Selain suasana jalan raya tidak lagi indah, juga bisa mengganggu pengguna jalan," kata dia.

Ia menambahkan, sejumlah pohon yang ditanam bertahun-tahun menggunakan anggaran negara itu, akan cepat rusak dan mati karena terkena paku.

"Makanya di Bandarlampung tidak ada pohon yang berukuran besar karena belum tumbuh besar sudah patah, salah satu penyebabnya yaitu dipaku," katanya.

Menurut Hartini, yang juga alumni fakultas pertanian Unila, lebih baik partai dan caleg perusak tanaman dan pohon untuk penghijauan jangan dipilih.

"Bagaimana mereka akan membahas dan mendukung upaya kelestarian lingkungan dan alam, saat mengenalkan diri ke masyarakat saja sudah merusaknya," kata dia.

(Ant /smcn)

__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Odd News

You won't believe

it, but it's true

Ads on Yahoo!

Learn more now.

Reach customers

searching for you.

Yahoo! Groups

Special K Challenge

Join others who

are losing pounds.

.

__,_._,___

[sobat-hutan] Indonesia's setback on climate change

 

Indonesia's setback on climate change

By John Aglionby in Bali

Published: November 18 2008 17:28 | Last updated: November 18 2008 17:28

Indonesia, the world's largest palm oil producer and emitter of greenhouse gases through deforestation, on Tuesday dealt a blow to hopes it would step up efforts to combat climate change.

Anton Apriyantono, the agriculture minister, told the annual conference of the Roundtable on Sustainable Palm Oil that sustainability criteria should not be made a priority, particularly for smallholders, "when economic needs are not being met" in the global financial crisis.

The announcement contradicts the views of many of the RSPO's 261 members who believe that, to remain relevant, the movement has to update its principles in the face of emissions caused by clearance of tropical forests for oil palm plantations.

Environmental groups, surprised by the frankness of the Jakarta government's admission, said it reinforced Indonesia's reputation for being committed to conservation only when there was a revenue stream to be developed.

Jakarta acknowledged its position as the world's third largest emitter of greenhouse gases only after it learnt it could make billions of dollars a year through carbon credits by not cutting down trees.

A worker picks palm oil fruit at the palm oil plantation in Langkat regency of North Sumatra province in this August 11, 2007 file photo. Palm oil prices might be going through the roof and making investors and businessmen rich, but the soaring prices have not improved the lot of pickers and locals working on the fringes of palm oil industry
A worker picks oil palm fruit in Indonesia, where the government is accused of putting the economic needs of the industry ahead of cutting greenhouse gases

Indonesia's current deforestation rate is equivalent to clearing the area of several football pitches a minute.

It is unclear how much of this cleared land is being converted to oil palm plantations because the industry is not closely regulated and there is much illegal felling.

The industry is suffering from a massive collapse in prices, with benchmark futures on Tuesday on the Malaysian stock exchange down 68 per cent from last March's record high.

Indonesia now has 6.7m hectares under oil palm, generating 18m tonnes of oil. It wants to increase this to 8.1m hectares and 23.2m tonnes by 2010.

The RSPO is a voluntary organisation comprising producers, buyers, traders, banks, smallholders and non-governmental organisations. Its members account for half of the world's 41m tonnes of annual production and the first-ever shipment of sustainable palm oil reached Europe last week.

The amount of sustainable oil that will be produced in 2009 is estimated at 1.5m tonnes.

The organisation's eight principles were proposed in 2005 when less attention was paid to climate change. They include a commitment to environmental responsibility and conservation. Many members want a commitment to mitigating climate change stated openly.

Jan Kees Vis, the RSPO president and director of sustainable agriculture at Unilever, the convenience goods company, said: "We should boost our credibility by making the emphasis on [mitigating] climate change more explicit." But Mr Anton said: "Not all problems can be solved at once and we should avoid making new requirements before the previous ones have been met."

Derom Bangun, an RSPO vice-president and chairman of the Indonesian palm oil producers' association, said: "We think it's good enough to stick to what we have and apply it with continuous reinforcement."

Brihannala Morgan, of the Rainforest Action Network, said the government had shown "environmental conservation, climate conservation, is taking a back seat to economic development. And right now, economic development looks like palm oil expansion."

__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! News

Odd News

You won't believe

it, but it's true

Search Ads

Get new customers.

List your web site

in Yahoo! Search.

All-Bran

10 Day Challenge

Join the club and

feel the benefits.

.

__,_._,___